6 faktorů, které ovlivňují glykovaný hemoglobin - Sweet diabetic Day

6 faktorů, které ovlivňují glykovaný hemoglobin

Glykovaný hemoglobin. Slovní spojení, které mnohým z nás nahání hrůzu, v krku se nám tvoří knedlík a tep šplhá do závratných výšin. Znáte důvěrně tenhle pocit? Pak čtěte následující řádky.

Tenhle článek mám v hlavě už pěkně dlouho. Přiznám se, že k jeho sepsání jsem se musela nějakou dobu „přemlouvat". Není to ani tak tím, že by se mi dobře nepsal (což je právě většinou důvod, když mi nějaký článek trvá), je to spíš sobavou z reakcí čtenářů, hlavně rýpalů, kteří si v pitvání článků podobného typu libují.


Hned ze začátku upozoroňuju, že článek není psán z odborného hlediska, ale spíše z hlediska osobních zkušeností. Rady vychází čistě z mojí zkušenosti a toho, co jsem na sobě za ta léta odpozorovala. A teď už se pojďme mrknout na faktory, které ovlivňují glykovaný hemoglobin.

1. Stres
Jestli jste čekali nějakou revoluční radu, omlouvám se. To, že se nemáme stresovat je stará známá pravda. U nás diabetiků to platí dvojnásob. Stres zkrátka ovlivňuje tělo. Je jasné, že se stresu v dnešní době nikdo z nás nevyhne. Učím se ale se stresem pracovat a pokud cítím, že je toho na mě moc, jdu si odpočinout - přečíst knihu, dát si horkou vanu, podívat se na film, jít na procházku s Brunem... prostě dělám věci, které mě uklidňují a přivedou na jiné myšlenky. Je to důležité, protože stres je jeden z výrazných faktorů, který umí pěkně zahýbat s glykemkami a tím i glykovaným hemoglobinem. Bohužel k horšímu.

2. Nedostatek spánku
Tenhle bod mi přijde hodně individuální, nicméně jakmile nespím 7-8 hodin poznám to poměrně dost rychle na rozházených glykemiích. Nikdy jsem si to nechtěla připustit, ale jsem hodně citlivá na svůj denní režim. Stačí chvilku ponocovat nebo naopak vstávat kolem páté ranní a moje milá cukrovka mi to dá patřičně sežrat. Poté, co jsem před rokem skončila v nemocnici mi došlo, že vnitřní nastavení nepředělám a bude tedy lepší ho přijmout. Zajímalo by mě, jak to máte se spánkem vy?

3. Psychická nepohoda
Jde ruku v ruce se stresem. Snažím se každý den najít aspoň pár minut pro sebe. Sednout si a věnovat se činnosti, kterou mám ráda. Upřímně, furt v tom nejsem dobrá. Ale vím, že odpočívat je důležité a přispívá to právě k psychické pohodě a to zase vede k odbourání stresu. Taky mi hodně pomáhá nenosit si práci domů (což jsem dělala do zmiňované hospotalizace v nemocnici). Takže rada zní myslete na sebe, není na tom nic sobeckého :-).

4. Kolísající glykemie
Já vím, já vím, stará neustále dokola omýlaná pravda. Tohle víme všichni, ne vždycky se to ale daří. Z vlastních zkušeností vám však garantuju, že pokud si budete držet stres dál od těla, budete v psychické pohodě a dopřejete si dostatek spánku, půjde to mnohem líp. K doladění glykemií vám může rovněž pomoci borůvkový pomocník od firy JUST, o kterém jsem psala v předchozím článku.




5. Pravidelná strava
Pravidelná strava dělá hodně, ač se to na první pohled mnohdy nezdá. To, že by se mělo jíst po nalých porcích 5x denně víme všichni. Kolik z nás to ale dodržuje? Přiznám se, že já takhle nebaštím odjakživa. Byly doby, kdy jsem na rady doktorky osekala jídla na 3 denně. Prošla jsem taky přes hodně nemocničních nutričních terapeutů, nechala si udělat pár jídelníčků a celkově vyzkoušela různé styly stravování. Nakonec jsem se před pár měsíci vrátila k starému dobrému rozložení - 5x denně, s tím, že večer mám menší množství sacharidů. Světe div se, glykemie se zklidnili, je mi po těle mnohem líp a celkově se cítím „zdravěji“. Můj aktuální stav má na svědomí jedna moc šikovná a milá slečna, která umí se sestavením jídla zázraky. Pokud by někoho zajímalo víc, ráda předám kontakt a doporučení.

6. Pohyb
Bez pohybu to nejde, ať se nám to líbí nebo ne. Najděte si nějaký sport, který vás baví, uvolníte se u něj a není pro vás nutné zlo. Uvidíte, že udělá s glykemiemi zázraky. Já třeba miluju plavání, běh a na podzim a v zimě si doma ráda zacvičím jógu. Ta je mimochodem dobrá i pokud se cítíte přetažení, unavení nebo třeba podráždění. Doporučuju cvičit podle Boho Beautiful - její styl a forma videí je pro mě opravdu balzám na duši. Na závěr ještě doporučím zařazovat každý den chůzi. Je báječná, při procházce si pročistíte hlavu a přijdete na spousty nápadů. Já denně nachodím průměrně 4 - 6 km a můžu vřele doporučit. 

Co pomáhá na glykovaný hemoglobin (glykemie) vám? Jaká je vaše hodnota glykovaného hemoglobinu? 

Vaše


You Might Also Like

7 komentářů

  1. Jituško krásný článek! 😍 Jinak jak ses ptala na ten spánek, mám to úplně stejně! Stačí jedna probděná noc, či brzké vstávání a glymči můžu srovnávat i týden :(. PS: Just forever ❤️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, anonymní Klárko :),

      děkuju za milý komentář!! ❤️ To ponocování je zrádné, ale někdy se ten režim hold porušit musí :).

      Měj se krásně, Jituš

      Vymazat
  2. Gabriela Dřímalkovápátek, 06 října, 2017

    Dobrý den, jsem moc ráda, že jsem narazila na Váš blog a jsem také ráda, že se tomuto tématu věnuje někdo osobně a né jen z doktorského hlediska. :)
    Myslím, že přesně tohle pomůže "novým" diabetikům se s různými nepříjemnými situacemi seznámit a vyrovnat.

    Jinak se stresem a psychickou pohodou musím bohužel souhlasit, je to těžké a člověk se nestačí divit až k jakým výškám je schopen cukr vystřelit. :( Ale musíme to zvládat!

    Držím Vám palce a ať se daří nejen v psaní! :)
    G.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Gabrielo,

      moc děkuju za krásný komentář. Jsem ráda, že jste prokoukla mou hlavní myšlenku této rubriky potažmo blogu. Myslím, že právě články z oblasti diabetu psané z pohledu "laika" diabetika je to, co tady chybí. Zvlášť čerstvě diagnostikovaným. Ale samozřejmě i nám, "starým" mazákům :).

      Věřím, že se blog dostane k co nejvíce lidem, kterým dodá naději.

      Stres je prevít a sama se někdy taky nestačím divit, jak mi umí s hladinou cukru zahýbat. Klíčový je pozitivní přístup a nepoddávat se tomu. I když někdy to jde hůř.

      Mějte se krásně a věřím, že se tu zase někdy potkáme! :)

      Jituš

      Vymazat
  3. Ahoj...jj souhlas! Spánek dělá divy..svoji osmičku musím mít! A jinak u mě ten stres zase tak nevyhazuje glykémie do výšin..i když možná dle toho jaký stres to je.
    V poslední době jsem začala brát Diaregul...tablety na srovnání právě dlouhodobého cukru (doporučila mi to mamka, diabetička 2.typu) a musím zatukat, ale jako super! Až jsem překvapená :-) Obsahují Chebuli srdčitou, Hnojník obecný, zázvor a skořici:)
    Borůvkový Narosan od Justu/Nahrinu bych mohla ve velkém...jen ta cena :D

    Safienka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Kristýno,

      tak to jseš prví cukrouš, kterému stres nehýbe s cukrem. Nikdy mě nepřestane fascinovat, jak je každé lidské tělo jiné a jak každý reaguje na stejnou věc diametrálně odlišně. Má to ta příroda vymyšlený, holka jedna :).

      Tablety neznám, takže děkuji za tip, mrknu. No a co se Justu týče, já jsem si ho fakt zamilovala. Ta cena je teda vyšší, ale za ty výsledky to fakt stojí. Zdraví máme jenom jedno :).

      Ať cukrovka nezlobí. Měj se krásně.

      Jituš

      Vymazat
  4. Myslím, že mně cukr dost ovlivňují věci jako nervy na pochodu, hádky, úzkostné stavy, špatné nálady... Ale většinou s vyšší glykémii přichází poslední dvě jmenované, tak to jde asi ruku v ruce, kdoví. :) A nejlepší hodnoty a kontroly mám po aktivně strávené dovolené, třeba turistikou po horách. To je pak radost z každé zkumavky k rozborům! :D

    OdpovědětVymazat

Vaše komentáře mi vždycky vykouzlí úsměv na rtech a dělají mi ohromnou radost. Děkuji za ně!